Saturday, 12 June , 2021
امروز : شنبه, ۲۲ خرداد , ۱۴۰۰ - 3 ذو القعدة 1442
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 09 ژوئن 2021 - 10:06 | 3 بازدید
نگاهی به هر آنچه در اجرای طرح هوشمند سازی پلیس می گذرد

آینده‌ای روشن در اجرای هوشمند سازی

امروزه تمامی فعالیت‌های انسان، دستخوش تغییرات اینترنت شده و این تغییرات باهدف افزایش بازدهی و سهولت در انجام کارها ایجادشده است. تاکنون در تمامی زمینه‌ها، اینترنت توانسته است به اهداف خود دست یابد. حتی در برخی از موارد بیش‌ازحد انتظار سبب بهبود عملکرد و ایجاد شرایط بهتر شده است. یک نمونه از این موارد، هوشمند سازی پلیس است. این هوشمند سازی توانسته بسیاری از مشکلات، سردرگمی‌ها و وقفه‌های ایجادشده درروند کاری را از بین ببرد. این سرویس سبب افزایش کارایی یگان انتظامی شده است و در همین راستا فعالیت‌های شهروندان که به پلیس مربوط بوده است به‌آسانی انجام می‌پذیرد.
پلیس به‌عنوان یکی از سازمان‌های پر ارتباط با مردم چند سالی می‌شود که پروژه هوشمند سازی را کلید زده است مسئله‌ای که همواره مورد تأکید سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی بوده است و در این زمینه طرح‌های متعددی هم تابه‌حال راه‌اندازی شده است. منظور از پلیس هوشمند هم این است که سازمان پلیس بتواند هوشمند باشد. چیزی که پلیس در هوشمند سازی دنبال می‌کند مرتبط با هوشمند سازی مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات است چراکه اگر بخواهد فرآیندهای سازمان را هوشمند کند زمان‌بر است و پیچیدگی‌های خود را دارد. اگر بخواهد نیروی انسانی را هوشمند کند این بحث هم زمان‌بر است و باید ورودی‌ها را شاخص گذاری کند. اما ما اگر بتواند فعالیت سازمان را مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات هوشمند کند می‌تواند هم فرآیندها را اصلاح کند و هم می‌تواند مهارت نیروی انسانی را بیشتر کند. برای مثال در گیت‌های مرزی نیروی انسانی وظیفه کنترل را بر عهده دارد اما گیت وقتی به یک بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشد بعد از شناسایی فرد تمام اطلاعات مربوط به آن شخص را در اختیار خواهد داشت درنتیجه می‌توان گیت‌ها را الکترونیکی کنترل کرد خب در اینجا با کمک فن‌آوری اطلاعات فرآیندها اصلاح‌شده است. یا افرادی که مشغول فعالیت با سامانه‌ها هستند بعد از مدتی مهارتی کسب می‌کنند که این مهارت بهره‌وری را در آن‌ها افزایش می‌دهد و به‌نوعی این ابزارها می‌توانند آن هوشمندی و مهارت کارکنان را افزایش دهد. در کل می‌توان گفت هوشمندی مبتنی بر فن‌آوری ارتباطات می‌تواند خلأهای موجود در حوزه نیروی انسانی و فرآیند را جبران کند. به همین دلیل نیروی انتظامی تصمیم گرفت تا هوشمند سازی پلیس را مبتنی بر فن‌آوری ارتباطات پیگیری کند.

-تحول در پلیس با هوشمند سازی
تمرکز برافزایش خدمات پلیسی در ابعاد مختلف به‌منظور جلب رضایت مشتریان و ذی‌نفعان سازمانی نیازمند مؤلفه‌های زیادی مانند ، دقت ، صحت عمل و سرعت در پاسخگویی مناسب به درخواست‌کنندگان خدمات پلیس است و در این رابطه ارتقاء سطح فناوری و توانمندسازی کارکنان در جنبه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کمک شایانی می‌کند. پلیس برای رسیدن به تراز جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب به مؤلفه‌هایی نیاز دارد که یکی از آن‌ها هوشمند سازی است تحقق پلیس هوشمند و هوشمند سازی پلیس یکی از اولویت‌های جدی ناجا در سال‌های اخیر بوده است. پلیس هوشمند، یعنی دقت بالاتر، سرعت بیشتر، اشراف بیشتر و اقتدار بیشتر در مأموریت‌ها و مبارزه مقتدرانه با هرگونه ناامنی و بی‌نظمی و قانون‌گریزی . امروزه برای استفاده و داشتن داده‌ها، اطلاعات و دیتاهای صحیح نیازمند به فناوری‌های نوین هستیم. استفاده از فناوری‌های نوین و اطلاعات بروز، پلیس را دستخوش تغییرات اساسی قرار داده است. به همین دلیل رویکرد پلیس، رویکردی علمی و دانش‌محور است. توانمندی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز در قرن بیست و یکم دقیقاً وابسته به توسعه و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربرد آن دارد. هوشمند سازی در شرایط کنونی، از برنامه‌های محوری پلیس در ایجاد امنیت پایدار بوده و مرحله نخست هوشمند سازی پلیس، اجرایی شدن پلیس الکترونیک در ساختار ناجا بود که با موفقیت به سرانجام رسید و گام دوم هوشمند سازی پلیس نیز جامعه‌محوری و افزایش مشارکت‌پذیری مردم در ایجاد امنیت اجتماعی است که پلیس سعی کرده با اتخاذ شیوه‌های نوین آموزشی و فرهنگی و نیز تعامل فراگیر با اساتید دانشگاهی و دیگر نخبگان اجتماعی و با رویکرد پیش‌بینی و پیشگیری از تمامی ظرفیت‌های اجتماعی بهره ببرد. دیدگاه پلیس جامعه‌محور و پاسخگو در سطح عملیاتی بر کسب شناخت از طریق نزدیکی بیشتر پلیس با جامعه و توانایی بیشتر پلیس برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه تأکید دارد و ازاین‌رو توجه به انتظارات مردمی از تأکیداتی است که باید بر محوریت آن برنامه‌ریزی کرد.

– اقدامات صورت گرفته در هوشمند سازی پلیس
در طرح هوشمند سازی پلیس، اقدامات بسیاری صورت پذیرفته است. این اقدامات باهدف کنترل بیشتر و بهبود عملکرد پلیس انجام‌شده است. این‌طور می‌توان بیان کرد که با طرح هوشمند سازی پلیس به‌نوعی سازوکار این سازمان به‌روز شده است. جامعه و فعالیت‌های آن هرروزه در حال گسترش و به‌روز شدن است و از طرفی این به‌روز شدن بر روی جرم‌ها و جنایت‌ها نیز تأثیر گذاشته است. بنابراین پلیس برای حفظ امنیت و تأمین نظم که اصلی‌ترین وظیفه این سازمان است باید خود را همسو با پیشرفت جامعه به‌روز کند. در برخی از شرایط می‌توان این‌طور عنوان کرد که پلیس باید یک‌قدم از فناوری‌ها و اطلاعات جامعه جلوتر باشد تا بتواند در تثبیت امنیت در جامعه بهترین عملکرد را داشته باشد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین اقدامات برای هوشمند سازی پلیس می‌پردازیم.

– الکترونیکی شدن کروکی‌ها
یکی از پلیس‌هایی که درزمینهٔ هوشمند سازی پیشتاز بوده است و مردم بیشتر با این پلیس سروکار دارند، پلیس‌راهنمایی و رانندگی است که در ذیل به هوشمند سازی بخشی از این خدمات اشاره می‌شود:
سردار سید کمال هادیان فر رئیس پلیس‌راهور گفت: به‌زودی شبکه یکپارچه‌سازی ترسیم کروکی الکترونیکی با همکاری بیمه انجام می‌شود و بیش از دو هزار میلیارد تومان خسارات مربوط به کروکی‌های تقلبی به صفر کاهش می‌یابد. طبق تدابیر فرمانده نیروی انتظامی موضوع «تحول سیستمی» در حوزه‌های بهره‌مندی از نوآوری در سامانه‌ها و تجهیزات را دنبال و اجرایی کرده‌ایم. هادیان فر بابیان اینکه گامی که امروز نیروی انتظامی برداشته، بخشی از آن «زیست‌بوم کلان» در حوزه هوشمند سازی است، گفت: نیروی انتظامی در هوشمند سازی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین پیش‌گام است و در این حوزه پلیس‌راهنمایی و رانندگی در حوزه‌هایی چون مدیریت، ارائه خدمات، شماره‌گذاری، اجرائیات، ترخیص، مدیریت یکپارچه تصادفات مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا گام‌های مطلوبی برداشته است. وی با اشاره به ارائه خدمات پلیس‌راهنمایی و رانندگی ناجا در بسترهای اینترنتی در راستای تحقق هوشمند سازی پلیس یادآور شد: در ارائه خدمات از قاعده «پیش‌بینی پذیری» و کاهش هزینه‌های مردم و سازمان(ناجا) بهره‌مند‌می شویم. اصلاح روش‌ها و فرآیندها در این پلیس در تداوم گام‌هایی است که در راستای هوشمند سازی برداشته‌ایم؛ ما در پلیس‌راهور مطابق تدابیر فرمانده نیروی انتظامی موضوع «تحول سیستمی» در حوزه‌های نوآوری در سامانه‌ها و تجهیزات را دنبال و اجرایی کرده‌ایم و این گام‌ها از سال گذشته برداشته‌شده است.
هادیان فر افزود: ایجاد ارتباط پیامکی با ۳۶ میلیون راننده توسط این پلیس جاری و ساری شده است؛ یک ارتباط دوسویه با مردم (رانندگان) ایجاد کردیم برای اینکه این جامعه هدف از موضوعات مربوطه مطلع شوند؛ همچنین با راه‌اندازی سامانه رفع توقیف و سامانمند کردن این فرآیند، با کاهش پنج هزار مراجعه‌کننده در روز مواجهه شده‌ایم. سردار هادیان فر با اشاره به ارائه خدمات نقل‌وانتقال خودرو در بستر اینترنتی (نوبت‌دهی اینترنتی) افزود: با توسعه دست‌افزار سپهر، ۸۰ درصد از جرائم با این دست‌افزارها ثبت و اعمال می‌شود و فرآیند «کاغذی» در حال منسوخ شدن است. استفاده از دست‌افزارهای سپهر به افسران راهنمایی و رانندگی این امکان رامی دهد که در زمان اعمال قانون تمام اطلاعات مربوط به راننده و خودرو را داشته باشند. هادیان فر همچنین با ارائه توضیحاتی درباره تلاش برای راه‌اندازی آموزشگاه‌های رانندگی به‌صورت مجازی تأکید کرد و گفت: با فرآیندهای هوشمند سازی به دنبال تسریع و تسهیل خدمات‌دهی به مردم هستیم؛ پلیس‌راهنمایی و رانندگی ناجا سالانه ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت به جامعه هدف ارائه می‌کند؛ یعنی سهم ۵۱ درصدی از کل خدمات‌دهی ناجا بر عهده این پلیس است. رئیس پلیس‌راهنمایی و رانندگی ناجا بابیان اینکه ۸۵ میلیون نفر از جمعیت کشور (راننده، سرنشین، عابر) به‌نوعی همه کاربر ترافیکی هستند و از خدمات ما بهره می‌برند، خاطرنشان کرد: سالانه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار خدمت در حوزه شماره‌گذاری خودرو ارائه می‌دهیم و با راه‌اندازی نوبت‌دهی اینترنتی در شماره‌گذاری و فرآیند نقل‌وانتقال خودرو شاهد رضایت‌مندی مردم هستیم. سردار هادیان فر بابیان اینکه سامانه‌های هوشمند این پلیس در بستر اپلیکیشن «پلیس همراه من» و سایت «پلیس‌راهور» بارگذاری شده، تأکید کرد: مردم با مراجعه به این سامانه‌ها می‌توانند به سهولت از خدمات راهنمایی و رانندگی ناجا بهره‌مند شوند.

– راه‌اندازی اپلیکیشن «پلیس من»
مهدی سیدهاشمی مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون ناجا کارکردهای اپلیکیشن «پلیس من» را تشریح کرد و گفت: این اپلیکیشن محصولی جدید با امکانات متنوع از شرکت پژوهش و توسعه ناجی است که با همکاری و هماهنگی فاوا ناجا تولیدشده است. این سامانه باهدف سهولت در دسترسی مردم به خدمات الکترونیک انتظامی تهیه و تولیدشده است.
هاشمی، امکان احراز کاربر جهت ارائه خدمات الکترونیکی متعدد در حوزه انتظامی و پلیسی، مسیریابی، امکان نمایش دفاتر پلیس +۱۰، کلانتری‌ها، ادارات گذرنامه و سایر مکان‌های مرتبط با پلیس روی نقشه و امکان مسیریابی و ناوبری کاربر به هر یک از مکان‌های انتخاب‌شده از روی نقشه را از کارکردهای این سامانه برشمرد.
هاشمی ادامه داد: نمایش اطلاعات وضعیت پلاک‌های فعال و غیرفعال کاربر، استعلام خلافی خودرو، نمایش میزان بدهی (خلافی) خودرو و امکان پرداخت قبوض جریمه از طریق سامانه و رؤیت تصویر دوربین ثبت تخلفات(برای اولین بار) از دیگر کارکردهای پلیس من است. نمایش اطلاعات مربوط به وضعیت صدور کارت و سند خودرو و نمایش شماره پیگیری مرسوله و استعلام نمره منفی گواهینامه با دریافت شماره گواهینامه نیز از دیگر کارکردهای این سامانه است. مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون ناجا افزود: نمایش آخرین وضعیت گواهینامه، استعلام گذرنامه، استعلام وضعیت خروج از کشور افراد دارای گذرنامه (برای اولین بار)، امکان ثبت درخواست صدور و تعویض اینترنتی گذرنامه(به‌صورت آزمایشی در چند شهر کشور)، امکان انجام نقل‌وانتقال اینترنتی خودرو (به‌صورت آزمایشی در یک مرکز تعویض پلاک تهران) از دیگر کارکردهای این اپلیکیشن است. وی گفت: برنامه‌ریزی برای توسعه خدمات هوشمند به‌منظور ایجاد تحول در ارائه خدمت به مردم سرلوحه کاری این شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون ناجا قرارگرفته است تا خدمت‌رسانی با سرعت و دقت بیشتر ارائه شود. علاقه‌مندان برای دریافت این اپلیکیشن به سایت مراجعه کنند.

– اطلاع از استعلام وضعیت خروج از کشور افراد دارای گذرنامه
سردار حسن مهری فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور از فراهم شدن امکان اطلاع از استعلام وضعیت خروج از کشور افراد دارای گذرنامه با بهره‌گیری از اپلیکیشن «پلیس من» خبر داد و گفت: یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن روبه‌رو هستند، بی‌اطلاعی افراد دارای گذرنامه از وضعیت خروج از کشور بود، ممکن است برخی افراد به دلایلی نظیر بدهی مالیاتی، دستور قضائی امکان خروج از کشور را نداشته باشند، اما چون از آن بی‌خبر بودند اقدام به تهیه بلیت هواپیما و رزرو هتل کرده اما حین خروج با مشکل مواجه می‌شوند. وی ادامه داد: در همین راستا و باهدف ارتقاء خدمات الکترونیک پلیس، نرم‌افزاری به نام « پلیس من» باقابلیت‌های فراوان طراحی شد که با استفاده از آن امکان استعلام وضعیت خروج از کشور افراد دارای گذرنامه، اعتبار گذرنامه، پرداخت عوارض خروج از کشور فراهم‌شده است.

– راه‌اندازی قرارگاه هوشمند سازی در مرزبانی
سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به تشکیل قرارگاه هوشمند سازی در مرزبانی گفت:مرزبانی به‌عنوان خط مقدم نیروهای مسلح در حراست از مرزهای کشور باید خود را از استفاده از تجهیزات فاوایی، به‌روز و قوی کند. محور اصلی فعالیت مرزبانان نیروی انتظامی در مرزها، شناسایی دست‌های پنهان و ریشه‌ای در بحث قاچاق کالا، سوخت، سلاح، مهمات و مقابله جدی با پدیده شوم قاچاق است. فرمانده مرزبانی ناجا از اجرای پایلوت مرزهای خراسان رضوی به طرح هوشمند سازی در کشور خبر داد و گفت: مدیریت هوشمند در امنیت پایدار و توسعه‌یافته کشور بسیار مؤثر است بر این اساس فرآیند ایجاد هوشمند سازی، نیروی انسانی در مرز را کاهش می‌دهد و به پایش تصویری مرز کمک قابل‌توجهی می‌کند، ازاین‌رو هوشمند سازی در مرزها در حال پیاده‌سازی است که ذخایر اطلاعاتی برای تأمین امنیت مرزها را تأمین می‌کند. خراسان رضوی از وضعیت ویژه‌ای در مرزها برخوردار است و به این دلیل مهم تلاش می‌کنیم همه اقدامات هوشمند سازی، به‌صورت پایلوت در این استان اجرایی شود.

– تحول در خدمات‌رسانی به مردم با کلانتری هوشمند
سردار مهدی معصوم بیگی رئیس پلیس پیشگیری ناجا با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای توسعه خدمات‌رسانی مطلوب به مردم از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی و کارگروه‌های تخصصی هوشمند سازی در پلیس پیشگیری خبر داد و گفت: با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی و کارگروه‌های تخصصی هوشمند سازی در پلیس پیشگیری شاهد تحولی نو در عرصه خدمات‌رسانی به مردم، ارتقاء عملکرد و مقابله با جرائم به شکل هوشمندانه خواهیم بود. وی بابیان اینکه روزانه هزاران مأموریت مختلف و انواع گوناگون خدمات انتظامی و اجتماعی توسط کلانتری‌ها و پاسگاه‌های سراسر کشور به اقشار مختلف ارائه می‌شود، گفت: نیازمندی روزانه مردم به خدمات کلانتری بر ضرورت هوشمند سازی این خدمات افزوده است، لذا پلیس پیشگیری با اتخاذ این رویکرد درصدد است با راه‌اندازی و معرفی کلانتری هوشمند سرعت و کیفیت پاسخگویی به مطالبات مردم را افزایش دهد. معصوم بیگی با اعلام اینکه الزامات کلانتری هوشمند و بخشی از زیرساخت‌های فنی مربوط به آن توسط کارشناسان فاوا به‌خوبی تبیین شده است، گفت: پلیس پیشگیری با درک درست از وضعیت فعلی، تلاش گسترده‌ای را برای رسیدن به پلیس هوشمند آغاز کرده است که با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این بخش از اقدامات هوشمند سازی به‌سرعت به مرحله عملیاتی خواهد رسید. هوشمند سازی پلیس را مرحله گذر از پلیس سنتی به پلیس مدرن تعبیر کرد و از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی خواست تا به سهم خود ایفاگر نقش تحول در نیروی انتظامی باشند.

– راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ در پلیس راه‌آهن
سردار حشمت‌الله ملکی فرمانده پلیس راه‌آهن کشور با تأکید بر ضرورت هوشمند سازی پلیس راه‌آهن در کنترل مناطق جرم خیز گفت: با راه‌اندازی مرکز جدید مانیتورینگ در ستاد پلیس راه‌آهن کشور امکان پردازش ۴۵ تصویر هم‌زمان و مدیریت ۲۲۵ دوربین در قالب صفحه‌های آماده‌به‌کار فراهم‌شده است.
وی بابیان اینکه پلیس راه‌آهن به‌واسطه تأمین امنیت ۱۴ هزار کیلومتر خطوط، از یگان‌های سرآمد و پیشتاز پلیس پیشگیری ناجا در خدمات‌رسانی و انتظام بخشی به مردم است، بر ضرورت هوشمند سازی پلیس راه‌آهن به‌منظور کنترل برخطِ نقاط آسیب‌پذیر و جرم خیز ریلی تأکید کرد.
فرمانده پلیس راه‌آهن گفت: با توجه به پیشتاز بودن شرکت راه‌آهن در امر توسعه پایش تصویری، بهره‌گیری از پتانسیل موجود در دستور کار این فرماندهی قرار گرفت که با حسن نظر مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که سهم مهمی در زنجیره تأمین امنیت راه‌آهن بر عهده‌دارند فاز اول مرکز مانیتورینگ در سال ۱۳۹۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. سردار ملکی ادامه داد:در هفته نیروی انتظامی با رونمایی از مرکز جدید که توانمندی آن از ۴ مانیتور برای ۵ استان با کمتر از ۱۰۰ دوربین به ۹ مانیتور برای ۱۲ استان با ۴۰۰ دوربین ارتقاءیافته است، شاهد موفقیت پلیس و شرکت راه‌آهن در امر هوشمند سازی پلیس راه‌آهن هستیم. فرمانده پلیس راه‌آهن کشور گفت: با راه‌اندازی مرکز جدید مانیتورینگ در ستاد پلیس راه‌آهن کشور امکان پردازش ۴۵ تصویر هم‌زمان و مدیریت ۲۲۵ دوربین در قالب صفحه‌های آماده‌به‌کار فراهم‌شده است و کنترل آنلاین نقاط حادثه‌خیز ریلی، قدرت و سرعت پلیس راه‌آهن در پیشگیری از وقوع جرم را افزایش داده است.
سردار ملکی در خصوص قابلیت‌ها و محاسن مرکز مانیتورینگ جدید گفت: رصد و پایش مراکز مهم و حساس موجود در سطح حوزه استحفاظی، رصد یگان‌ها و هدایت عملیاتی مأموریت‌ها، کنترل تردد و سالن‌های مسافری مجهز به سیستم پایش تصویری ازجمله این محاسن است.

– هوشمند سازی یگان‌های ویژه
سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا گفت: در چشم‌انداز ۱۴۰۴ یگان‌های ویژه ناجا آمادگی عملیاتی هوشمند برنامه‌ریزی‌شده است، یگان‌های ویژه باهدف هوشمند سازی در مأموریت‌ها اقدامات خوبی را در راستای ارتقاء تجهیزات بازدارنده انجام داده است که توانسته درصدی از چشم‌انداز ۱۴۰۴ را محقق سازد. چشم‌انداز ۱۴۰۴ یگان‌های ویژه ناجا
بر اساس اسناد بالادستی تبیین شده است
و امیدواریم مانند گذشته با توان و قدرت بیشتری به اهداف تعیین‌شده در راستای رسیدن به پلیس
در تراز انقلاب برسیم.
– وب‌سرویس دندانپزشکی؛ امکانی نوین در ناجا
سرهنگ یعقوب منصوری جانشین معاونت بهداد ناجا با اشاره به راه‌اندازی وب‌سرویس دندانپزشکی در بیمارستان ولی‌عصر(عج) ناجا گفت: حوزه بهداشت و درمان ناجا، پیشرو در هوشمند سازی خدمات سلامت است. بهره‌برداری از امکانات حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و هوشمند سازی سامانه‌ها در همه عرصه‌های زندگی بشر به‌ویژه در عرصه سلامت که دقت، سرعت و اطمینان خاطر از انجام خدمات، ضرورتی مهم و اجتناب‌ناپذیر است.
وی بابیان این‌که خطاهای انسانی می‌تواند منجر به ایجاد هزینه‌های هنگفت برای بیماران و مراکز درمانی شود، گفت:هوشمند سازی خدمات سلامت باقابلیت‌هایی که درزمینهٔ افزایش دقت، کیفیت خدمات، سرعت، صرفه‌جویی در زمان و هزینه از طریق دسترسی آسان و ارتباط برخط با واحدهای درمانی دارد، می‌تواند در کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش رضایتمندی بیماران نقش بسزایی داشته باشد. سرهنگ منصوری ادامه داد: حوزه بهداشت و درمان نیروی انتظامی از حدود یک دهه اخیر گام‌های بزرگی درزمینهٔ ایجاد زیرساخت‌های هوشمند سازی برداشته که ایجاد بسترهای فیبر نوری حتی در دورترین نقاط کشور ازجمله این اقدامات است. سامانه‌های پزشکی از راه دور(تله مدیسین) در نقاط مرزی، سامانه‌های هوشمند مراکز درمانی و بیمارستانی(سامانه‌های یکپارچه CIS و HIS) از سال‌های گذشته در حوزه بهداشت و درمان ناجا مورد بهره‌برداری قرارگرفته و باگذشت زمان ارتقا پیداکرده است. منصوری از بهره‌برداری از سامانه مدیریت منابع مالی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: معاونت بهداد ناجا همواره درزمینهٔ توسعه فن‌آوری‌های نوین در حوزه سلامت پیشگام بوده و با سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح همکاری و مشارکت فعال داشته است. وی به سامانه برخط پروتز که حدود هشت سال پیش و سامانه پرونده الکترونیک سلامت دندانپزشکی که دو سال پیش برای اولین بار در ناجا مورد بهره‌برداری قرار گرفت اشاره‌کرده و افزایش دقت، سرعت عمل، رضایتمندی مراجعان و کاهش هزینه‌های درمانی را ازجمله مزایای بهره‌برداری از این سامانه‌ها عنوان کرد.
جانشین معاونت بهداد ناجا در ادامه وب‌سرویس خدمات دندانپزشکی را امکانی دانست که دو برنامه نرم‌افزاری سامانه و سامانه برخط نسخ را به یکدیگر متصل می‌کند. به گفته منصوری، ایجاد صرفه‌جویی در زمان، نیاز کمتر به امکانات سخت‌افزاری، رضایتمندی بالا و کاهش هزینه‌های مراکز درمانی از مزایای وب‌سرویس خدمات دندان‌پزشکی است.

تعویض کارت‌های قدیمی معافیت و پایان خدمت به هوشمند
سردار رحمان علیدوست جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: افرادی که برای تعویض کارت قدیمی معافیت و پایان خدمت اقدام نکرده‌اند فقط تا پایان سال جاری برای هوشمند سازی کارت خود فرصت دارند. همه کارت‌های قدیمی معافیت و پایان خدمت فاقد اعتبار بوده و افرادی که برای این کار اقدام نکرده‌اند فقط تا پایان سال جاری برای هوشمند سازی کارت خود فرصت دارند.
علیدوست ادامه داد: این دسته از افراد در صورت عدم تعویض کارت، برای دریافت استعلام اصالت کارت، اخذ گذرنامه با مشکل مواجه می‌شوند. متقاضیان می‌توانند برای تعویض کارت معافیت و پایان خدمت به هوشمند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) اقدام کنند که در صورت وجود سابقه اطلاعات در سامانه وظیفه عمومی حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز کارت هوشمند صادر می‌شود.
علیدوست گفت: با تعویض کارت‌های قدیمی معافیت و پایان خدمت از سال ۹۰ به بعد، دستگاه‌های دولتی ازجمله بانک‌ها و بیمه به‌صورت الکترونیکی وضعیت خدمتی افراد را استعلام می‌کنند، بنابراین افرادی که کارت خود را تعویض نکنند، نمی‌توانند از خدمات بانکی و بیمه بهره‌مند شوند.

نویسنده : علی اکبر سربازشندی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.